Wil je leren om meer duurzaam te organiseren vanuit een paradigma dat niet draait om succes, maar dat gaat over inzet en bezieling? Dan is het handig om de hulp van een buitenstaander in te roepen.

Bedrijven die topprestaties willen leveren, maken vaak al gebruik van organisatiecoaches. Veel andere bedrijven vinden dat onzin, ze presteren ook zonder wel. Als je het zou vergelijken met de cijfers vroeger op school, dan zijn deze bedrijven tevreden met een zes of een zeven. Ze schakelen alleen iemand in als ze onder de vijf dreigen te raken. Je zou dan de inzet van een coach kunnen vergelijken met huiswerkbegeleiding voor zwakke leerlingen.

In de sportwereld is het anders: daar wordt een coach ingezet op alle niveaus, van laag naar hoog.

Frisse wind

De Nederlandse psychoanalyticus en econoom Kets de Vries zegt hierover: “Mensen van buiten de organisatie hebben meestal een heel ander referentiekader en hun visie wordt minder bepaald door de bestaande dynamiek in de organisatie.” Buitenstaanders vormen daarmee de frisse wind die iedere organisatie zo nu en dan nodig heeft.

Hoor ik een brandalarm?

Stel dat je besluit dat het zinvol is om die buitenstaander eens mee te laten kijken. Wanneer doe je dat dan? En waarop ga je dan letten? Wat zijn de signalen? Grofweg kun je vier categorieën aanwijzen.

Vier categorieën:

  • Een nieuwe start
    Begin je een nieuwe opdracht, een nieuw jaar, een nieuw project of een nieuw bedrijf? Voordat je echt van start gaat, is het goed om even stil te staan. Net zo goed om terug te kunnen kijken als om vooruit te blikken. Terugkijken is nodig, omdat er soms nog ‘rommel’ uit het verleden ligt die een samenwerking behoorlijk kan verzieken, als die niet aangepakt wordt. Vooruitkijken is van belang om te zien of je een gezamenlijke visie kan formuleren. Wie aan de start stilstaat en het traject overziet, gezamenlijke afspraken maakt over het beoogde doel en het eind van het project, heeft onderweg vaak minder nodig.

  • Fusie en verandering
    Dit kan gaan over afdelingen die samengaan, een reorganisatie of een directeur die met pensioen gaat. De meest gemaakte fout bij plaats-problemen is doen alsof iedereen gewoon op dezelfde manier door kan blijven gaan. Maar alle plaatsen in het betreffende organisatie ondergaan een verandering, soms groot, soms heel subtiel. Stel je maar eens voor dat je de doelman uit het voetbalspel haalt; dan creëer je daarmee een ander spel, waarin de andere spelers die lege plek op een of andere manier moeten opvullen.

  • Speler-problemen
    Ruzie is een veel voorkomend probleem. Maar ook andere speler-problemen, zoals een ongewenste liefdesrelatie, een burn-out of stress, kunnen redenen zijn om de hulp van een buitenstaander in te roepen. Van deze problemen gaan gelukkig vanzelf over, of doen dat met behulp van een derde in het bedrijf, zoals een manager of een HR-afdeling. Als een speler-probleem niet vanzelf overgaat, is de hulp van een buitenstaander nodig om een frisse wind te laten waaien over de problemen.

  • Herhalende patronen
    In deze laatste categorie gaat het om die momenten waarbij je zegt: “Alweer?” Omdat een herhalend patroon extra belangrijk is, benoemen we dit hier apart. Herhaling zorgt doorgaans voor verergering en doordat het erger wordt, wordt het ook meer zichtbaar. Je kunt het zien als een signaal – als een brandalarm dat steeds harder gaat loeien. Het serieus nemen van een herhalend en verergerend patroon kan een hele organisatie goeddoen.

    Bijvoorbeeld bij een afdeling waar de leidinggevende steeds maximaal twee jaar blijft zitten, terwijl in de rest van de organisatie leidinggevenden veel langer op hun plaats blijven.

Nieuwsgierig naar wat Bevlogen Teams voor je kan doen?

Written by : Bevlogen Teams

Wij van Bevlogen Teams werken nu 5 jaar met ondernemers en leiders in organisaties aan bevlogenheid en leiderschap. Graag schrijven we over onze kijk op de situaties die we tegenkomen in de praktijk en hopen hiermee soms een ander perspectief op de zaak te geven. Hartelijke groet, Mark, Marjolein en Yolande

Nieuws in je bus

Vier keer per jaar het laatste nieuws over bevlogenheid, leiderschap en evenementen.